Grijze haren! - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Lieke Plantinga - WaarBenJij.nu Grijze haren! - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Lieke Plantinga - WaarBenJij.nu

Grijze haren!

Blijf op de hoogte en volg Lieke

15 Maart 2013 | Mexico, Playa del Carmen

Zo, drie weken later voelt als 3 jaar later! Wat hebben we veel meegemaakt zeg in de afgelopen weken, nu weten we echt zeker dat niks is zoals het lijkt..

Te beginnen in Mexico. Na de 5 super leuke dagen werden we om 2 uur 's nachts opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Eenmaal bij de goede incheckbalie aangekomen bleek die nog gesloten te zijn, zaten we daar met ons goede gedrag! Na een uurtje op onze koffer te hebben gezeten konden we als eerste inchecken. Nadat onze paspoorten waren gecontroleerd zei de incheckbalie-mevrouw: 'Sorry dames, jullie komen Panama niet in zonder geldig bewijs dat jullie Panama weer verlaten'. Het zit namelijk zo dat tes en ik naar Panama vliegen om vervolgens over land naar Costa Rica te reizen. En nee we hadden natuurlijk nog geen busticket gekocht. Na de wat slaperige start waren we gelijk klaar wakker. Na heel wat pogingen de vrouw te overtuigen dat als wij vanuit Costa Rica een vliegticket naar Nederland hebben we toch echt wel een keer Panama zouden moeten verlaten, gaven we het op. Hup laptop uit de tas en zomaar een busticket geboekt, opgestuurd naar het vliegveld en uitgeprint. Avontuur 1 overleefd.

Na een paar uurtjes vliegen kwamen we rond 11 uur 's ochtends aan in Panama city. We namen een taxi naar het hostel wat we geboekt hadden voor een nacht. WAT EEN CHAOS! Echt een mierennest van mensen en taxi's die denken dat toeteren wel zal helpen bij het bijna door andere auto's heenrijden.. De skyline was wel heel erg indrukwekkend om te zien en het hostel zag er gezellig uit. We zouden een nachtje daar slapen en de volgende ochtend vroeg de bus richting Bocas del Toro (een eilandengroep tegen de grens van Costa Rica) nemen, een 10 uur durende rit. Die bus zou om 7 uur 's ochtends vertrekken en om 5 uur aankomen zodat we nog voor het donker (het word rond 5/6 uur donker) met de taxiboot naar het eiland konden. Maar nu komt de grap: de bus vertrok niet om 7 uur 's ochtends maar om 8 uur.. We werden geadviseerd om de nachtbus om 9 uur 's avonds te nemen.
Korte samenvatting:
Nacht 1: Vliegen naar Panama city
Dag 1: Op onze koffers wachten in het hostel tot we 's avonds met de nachtbus konden, ondertussen heen en weer naar het busstation (Lees: doolhof!!) en gelukkig mochten we douchen in het hostel.
Nacht 2: 10 uur lang in de bus naar de eilanden
Dag 2: Om 9 uur 's ochtends aangekomen in het hostel in Bocas, tot 2 uur wachten op onze kamer..

Haha, daar moet ik nog even op in gaan. Na een hele ochtend heel gaar en moe te zijn geweest ben je blij dat je je kamer in mag. De aardige hostel eigenaresse opende de deur en tot onze grote vreugde mochten we slapen in een kippenhok van 2 bij 2!! Boffen wij even.. We hebben onze spullen gepakt en zijn verhuisd naar een ander heel leuk hostel waar de Chileense en Costa Ricaanse meisjes die we in de bus hadden ontmoet ook sliepen. Bocas del Toro vonden we persoonlijk tegenvallen maar we hebben er toch leuke dagen van gemaakt! Avontuur 2 check!

Op naar Costa Rica. We hebben hier erg lang naar uitgekeken omdat we drie jaar geleden al een super leuke reis hebben gemaakt met heel de familie. We wisten dus een beetje wat we konden verwachten van dit land, maar eerst nog de reis ernaar toe natuurlijk. Als je van Panama naar Costa Rica reist moet je een grensovergang oversteken. Dit gebeurt lopend over een brug. Tup & Toep plus twee grote koffers op wieltjes: geen succes!! Wat hebben we die koffers vervloekt zeg. Aan het handvat vastgeklampt hebben we de koffers over de scheve planken weten te trekken. Aan de andere kant van de brug stond er weer een busje klaar die ons naar Puerto Viejo zou brengen. Toen we daar aankwamen waren we de reis alweer een beetje vergeten want wat een gaaf hostel was dat!! Een enorme ruimte waar overal hangmatten hingen en alles was betegeld met mozaïek. We zijn lekker uiteten gegaan in dit reggae dorpje aan de Caribische kust, leuke sfeer! We sliepen er een nachtje en de volgende ochtend stond weer een lange reis voor de boeg richting het regenwoud. Ons was verteld dat de reis zou worden afgelegd met 1 shuttle busjes, tien uur lang. Prima, kunnen we lekker bijslapen. Natuurlijk te mooi om waar te zijn want zodra we instapte roken we een mengsel van knoflook, alcohol en zweet. YES we zitten tien uur lang met drie brakke kotsende meisjes in de bus:):):). Na een paar uur met dichtgeknepen neus te hebben gezeten bleken we over te moeten stappen naar een ander busje en de meisjes gingen een andere kant op, gelukkig. De tien uur durende reis bleek uiteindelijk opgedeeld te zijn in 4 delen waar wij niks van af wisten maar goed dat waren we inmiddels wel gewend. Na drie keer overstappen en ook nog een boottochtje te hebben gemaakt, kwamen we aan in het regenwoud. Alles van de afgelopen weken werd weer goed gemaakt door het prachtige uitzicht vanuit onze schattige hostel. Na een lekker dagje uitrusten gingen we een Canopy tour doen. Het was geweldig en het filmpje van onze halve bungee jump zullen we snel op facebook zetten!

Na drie dagen regenwoud brak het eind van onze reis samen alweer aan. We hadden nog vier dagen aan het strand in Samara voor de boeg waar we van konden gaan genieten. Dit keer hadden we onszelf een mooi hotel cadeau gedaan waar het wel gebruikelijk was om met grote koffers aan te komen.. Na twee weken trap op trap af door de modder en over de stenen was een koffer-vriendelijk hotel een verademing! Elke ochtend zijn we verwend met een pannenkoeken ontbijt en 's avonds lekker uiteten. Onze reis kon niet beter worden afgesloten en het was ook erg moeilijk om weer afscheid te nemen. Tes ging terug naar de hoofdstad en ik door naar Flamingo beach waar ik de komende vier weken in een gastgezin zal slapen. Heel gek om weer alleen te zijn maar het zal snel wennen!

Oja en tes, ik slaap nu op een kamer met een Amerikaanse meisje die een twee keer zo grote koffer heeft als wij, het kan dus toch!!

Verder ben ik gister naar de school geweest waar ik twee weken Spaanse les krijg. Het is heel luxe en groot met zelfs een zwembad, zo wordt leren ineens leuk daar zou Nederland een voorbeeld aan kunnen nemen! Hoewel ik iedereen en alles natuurlijk erg mis heb ik nog vijf weken voor de boeg, klinkt lang maar zal voorbij gaan vliegen!

Liefs uit +35 graden en succes met winter part 4.0!

xxx

• 15 Maart 2013 - 16:59

Gilda:

Hoi Lieke
    Je zal snel weer wennen zonder je zus veel plezier met je Spaans
    Liefs gilda

• 15 Maart 2013 - 20:08

Anoek:

Lieke! Wat gaaf om allemaal te lezen! Wat vliegt de tijd he :-) Voor je het weet zit je net als Tessa weer thuis op de bank hoor, dus geniet er maar lekker van. Zal inderdaad weer even wennen zijn om alleen te zijn, maar probeer te genieten en alles in je op te nemen. Je komt vast snel nieuwe mensen tegen. Heel veel liefs vanuit nog nét ietsje zuidelijker xx Noekie

• 15 Maart 2013 - 22:54

Peter En Marja:

Heerlijke weken gehad dus met zus! Ze was heel enthousiast over het bezoek aan je . Geniet van de laatste 5 weken. Groeten uit winter 4.1

• 16 Maart 2013 - 19:15

Elly:

Hoi Lieke,

Leuk om je verhaal te lezen. Het gaat zeker snel, dus geniet nog maar zoveel je kan.
    Bij jou is het lekker warm [heet?] Hier nog niet hoor!
    Nog 5 fijne weken!.

Liefs Elly'

• 19 Maart 2013 - 12:48

Dirk Van Dorp:

Hoi Lieke en Tes ( met terugwerkende kracht),
    Allemachtig, wat maken jullie veel mee. Ik zou het er flink benauwd van krijgen, maar voor jou is dat natuurlijk goed voor je Spaans ! Even een geografische vraag: "In welke zee trek jij nou baantjes, in the Carib of in the Pacific ?
    Nog veel plezier en je weet het nu Tes weg is : " Uitkijken met oversteken en geen snoepies van vreemde mannen aannemen!! "
    Meester Dirk

• 07 April 2013 - 20:45

Daan:

favoriet nichtje van me.

ik mis een update van je belevenissen. Spaans gaat goed?

• 07 April 2013 - 20:47

Lieke:

hey kale!

spaana gaat goed, er komt van de week weer een update! had het te druk met in de zon liggen sorry haha

xxxx

• 07 April 2013 - 20:48